DEL

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Alle har godt af at få rørt sig. Faktisk viser det sig, at det er bedre at have en aktiv livsstil og være let overvægtig end at have en inaktiv livsstil og være normalvægtig. Den officielle anbefaling er at være fysisk aktiv i mindst 30 minutter om dagen. Ikke alle har tid til at få løbet en tur eller gå til motion hver dag i en stresset og travl arbejdsuge. Men der er faktisk en masse små ting, man kan ændre på i sin hverdag, og som kan gøre en stor forskel. Rådene er langt fra raketvidenskab, men det er brugbare idéer til at gøre din hektiske hverdag en smule mere aktiv.

 

Gør dit arbejde aktivt

Mange af os sidder meget ned, når vi er på arbejde. Mange sidder endda også ned i bilen eller i bussen på vej til og fra arbejde. Når vi så kommer hjem, bruger de fleste af os måske også lidt tid i sofaen eller lænestolen, inden vi lægger os ned i sengen. Pointen er, at det hurtigt kan blive rigtig mange timer om dagen, hvor vi er passive og inaktive. Ved hjælp af nogle simple råd kan man faktisk gøre hverdagen mere aktiv, selvom det meste af dagen går med at sidde ned.

 

Tag pauser en gang imellem og stræk benene

Mange glemmer at tage pauser, mens de er på arbejde. For nogle bruges de pauser, man har, på at sidde og surfe på internettet. Det er en dårlig vane at falde ind i. Når du holder pause, skal du holde helt pause. Det er godt at komme væk fra computeren og måske trække noget frisk luft.

 

Et godt sted at starte er at rejse sig op flere gange om dagen og strække benene. Typisk kan man selv føle på kroppen, hvornår det er tid til at rejse sig op og røre sig. Det er, når vi bliver trætte og tunge i hovedet af at have siddet ned i længere tid. Fordelen ved at rejse sig op og gå en lille tur er, at blodgennemstrømningen øges i kroppen, og at der kommer frisk ilt til hjernen. Det øger derfor din produktivitet og koncentration, at du en gang imellem holder en lille pause.

Du kan med fordel også tage det toilet, som ligger længst væk, når du skal på toilettet. Det er altså nogle små ting, som kan hjælpe dig med at gøre din hverdag bedre og mere aktiv.

 

Skift arbejdsposition

Et andet råd er at variere arbejdsstillingen. Sid i forskellige højder. Det er vigtigt, at du har en god stol og et godt bord, der er let at indstille – det er de to ting, der skaber rammerne for dit fysiske arbejdsmiljø. Et hæve/sænkebord er altid at foretrække frem for låste kontorborde. Du kan starte din dag med at arbejde højt for senere at stå op, og til sidst kan du sidde ned. Ændring i dine siddestillinger gør, at du bruger din krop forskelligt i løbet af dagen.

Du kan finde inspiration til dit arbejdsbord her.

 

EFTERLAD ET SVAR