Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.
Træffer du dine valg på baggrund af andres meninger og holdninger, eller træffer du dine beslutninger på baggrund af dine helt egne personlige præferencer? Hvis du hører til den første gruppe, har du måske også oplevet, at du er blevet influeret af en kendis eller influencer. Hvis denne persons anbefalinger har fået dig til at enten se en film, købe et produkt eller besøge et sted i Danmark, så er du blevet influeret og påvirket. Derfor er det også blevet så pokkers populært for virksomheder at sponsorere forskellige produkter til danske og internationale influencers.
Når man sender produkter til en person med en stor eller nogenlunde stor instagramkonto eller velbesøgt blog, er det vigtigt for den enkelte virksomhed at analysere, hvilket eller hvilke emner den enkelte influencer beskæftiger sig med. Er vedkommende rigtig glad for hunde og viser en masse billeder af sin hund, bør virksomheden også forhandle produkter inden for hunde-segmentet. Er influenceren omvendt mere orienteret og fokuseret på design og indretning, vil det give langt bedre mening for en virksomhed som ALPO Group at sponsorere en bogreol eller nye gulve a la sildebensparket.
Det kan være dyrt at modtage gaver
Netop sildebensparket kan dog vise sig at være en dyr investering, uanset hvor dygtig bloggeren så ellers er. Gulve er ikke en normal sponsorgave, og du kan derfor heller ikke forvente at modtage sildebensparket med posten, hvis du selv skriver lidt om din indretning i hjemmet. Men du skal samtidig også være opmærksom, hvis du skulle være så heldig at modtage sådanne produkter. Du skal nemlig betale skat af de gaver, du modtager. Har du derfor et site eller en social profil, skal du være opmærksom på de lidt uklare skatteregler.
Summa summarum er, at du helt selv skal bestemme, hvad du ønsker i dit hjem, men du kan selvfølgelig godt lade dig inspirere af andre og af folk på sociale medier.